HARGA STITIS AIR MATA

SETIAP TITISAN AIR MATA YANG TERTUMPAH DALAM DOA DAN PENGORBANAN UNTUK ORANG LAIN ADALAH SUMBER YANG MAMPU MELEGAKAN JIWA ORANG YANG DIDOAKAN. TERUSLAH BERBUAT BAIK SAMPAI AIR MATA TERTITIS


Menangis? Setiap orang pernah menangis tidak kiralah dia itu siapa : lelaki atau perempuan, kanak-kanak atau dewasa, kaya atau miskin. Dan sebab menangis itu juga ada pelbagai versi : sedih, gembira, marah, risau...Ada yang mudah menangis lalu dilabelkan sebagai lemah dan ada yang payah untuk menangis lalu dilabelkan sebagai ego. Persoalannya, apakah nilai airmata yang mengalir itu?

Ada yang beranggapan bahawa seseorang lelaki yang menangis kerana kekasihya telah pergi meninggalkan dirinya-boleh jadi air matanya seketika itu tidak berharga sama sekali.Demikian juga linangan air mata wanita yang"mengorbankan harga dirinya" kepada si Romeo-sang pemetik cinta, Justeru pada saat cinta mereka sebenarnya belum diikat dengan ikatan suci, maka pada saat itu,air mata hanyalah sia-sia.

Air mata memang ibarat hujan yang jatuh dari langit padahati yang tandus,gersang dan kering kontang.Ia boleh melembutkan hati dan jiwa yang keras seperti batu.

Dalam islam air mata sangat berharga nilainya saat penyesalan,kerinduan kepada manusia-manusia yang tawahu.Menyiram kegersangan taman hati dan jiwa,serta kalbu yang gersangdenagn nistahingga perlahan pupus,bagaikan debu-debu yang hanyut terbawa arus oleh butiran-butiran doa yang diminujatkan kapada-Nya.

Mahal... ... .Amat mahal harga titisanair mata yang mengalir saat kusyuk menghadap-Nya.Bahkan salah satu dari dua titisan yang disukai Rasulullah S.A.W adalah air mata yang mengalir kerana rasa takut dan rindu kepada allah S.W.T.Bagindakekasih allah menangis menumpahkan air mata kerana penuh harap untuk berjumpa dengan-Nya.Syidina Abu Bakar r.a pun sentiasa menangais ketika menunaikan solat.

Seorang mujahid serta sekali gus mujahid yang pernah hidup di dunia ini, Hassan Al Banna juga pernah mengalirkan airmatanya kerana memikirkan umat ini.Betapa beliau menginginkan agar umatmengetahui bahawa merekan lebih dicintai daripada dirinya sendiri.Betapa bangganya beliau ketika jiwa0jiwa ini gugur sebagai penebuskehormatan mereka,atau menjadi harga bagi menegaknya kejayaan,kemuliaan dan terwujudnya cita-aita islam.Rasa cinta yang menyentuh hati menguasai perasaan bahkan mencabut rasa rasa mengantuk di pelupuk mata hingga mambuat beliau mengalirkan air matanya.Air mata yang mengalir kerana menyaksikan bencana meruntuhkan umat ini,sememtara kita hanya sanggup menyaran pada kehinaan serta pasrah pada keputusan.

Lalu bagai manakah genagn kita? Tatkala lahir kita menangis,namun orang di sekeliling kita ttertawa bahgia kerana menyambut kelahirankita.Namun orang-orang yang kitatinggalkan menangis pada saat kita menutup usia,saat itu apakah kita juga turut manangis,atau tertawa bahgia kerana akan bertamu denagn Allah S.W.T.?Adakah amal kita lebih banyakdari dosa yang kita lakukan selama hidup di dunia yang singkat ini?Adakahprestasi kita hanya lahir,hidup,mati kemudian dilupakan orang,bahkan oleh orang-orang yang terdekat kita? Lalu setelah itu pasrah,rebah bertilamkan tanah,cemas menanti pengadillan akhir yang pastitiba.

Semoga Allah S.W.T menjadikan air mata yang jatuhdi sudut mata kita adalah air mata yang gelap ini untuk mudah tembus cahaya illahi Rabbi.

Semoga air mata ini kelak tidak menjadi titisan darah kerana letihnya kita berteriak dan mengetu pintu syurga yang telah tertutup rapat setelah pengadilan itu nanti.

Sesungguhnya,titisan air mata di dunia ini adalah lebih baik bagi kita berbanding menangis di akhiratnanti-menangislah sebelum datang hari dimana kita semua akan ditangisi,kerana itu pasti terjadi.

Ya Allah yang manusia harus takuti,lindungilah kami dari lembah maksiat ,sampai kami keluar dari dunia,tidak membawa beban walau sebesar zarah.

Comments

Popular posts from this blog

ringkas 6